lørdag 8. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 8 - Cosmos i variasjon

Foto:RandiAa©
Dagens utvalgte bilde er Cosmos - pyntekorg, det er ikke mange av dem i bedet nå, men det står en ekstra stor rosa der, og den har jeg laget litt variasjoner rundt. Denne planten er egentlig en perennial, eller staude sier vi på norsk. Men det er i varmere klima enn i Norge. Her blir den bare annual, dvs ettårig sommerblomst. Dette er en av de fineste sommerblomstene jeg har, den blomstrer fra mai til frosten tar den i november. Og noe annet positivt med den, den er en av de enkleste jeg vet å så. Veldig lett å få til. (Se video på slutten av dagens blogg-post)
Prøvde å være litt kreativ med dagens fotografering: Jeg fotograferte den fra undersiden, og på et par av bildene skjøt jeg rett opp mot himmel og motlys også - det kan ofte gi en fin lys-effekt gjennom kronbladene.
Her er noen av variasjonene jeg fikk til - jeg valgte å trekke den ut fra bakgrunnen og legge den på svart, bortsett fra ett som bare er mot den lyse himmel-bakgrunnen. Ellers er ikke bildene manipulert på noen som helst måte. Jeg er ikke særlig tilhenger av det....
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Og her en annen variasjon jeg har brukt tidligere. Og denne fant jeg på siste Photo Walk.

Prøv å så Cosmos, den finnes i utallige variasjoner når det gjelder høyde og farger. Her er en liten video om såing av den:

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av kosmosen :)
    Jeg er også glad i å la solen strømme gjennom kronbladene, det gir sånt flott liv til de.

    SvarSlett
  2. Takk, Anne..det kan bli fin effekt ja; men ikke alltid man kommer på det. (Her ble det slik av nødvendighet fordi det var vanskelig å komme til blomsten fra den "andre" siden)...

    SvarSlett