onsdag 5. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 5 - Litt om "arbeids-prosessen"

Dagens fotofangst redusert fra ca 150 bilder - Foto:RandiAa©
Siste redusering før redigering - Foto:RandiAa©
Oktoberfesten på Akam er godt i gang, det er 4. året jeg er med. Her er en kort notis om "arbeidsgangen". Jeg prøver å få tatt et bilde hver dag; dvs jeg tar en hel rekke bilder, kanskje rundt 200 variasjoner: Jeg velger også å holde meg stort sett til hagebilder nå først i måneden. Man vet ikke hvor lenge den muligheten fortsatt er der. Sortering er neste steg. Bildet øverst viser hva som er igjen etter to-tre sorteringer av ca 150 bilder. Neste steg er å gjøre en lett redigering av disse 18 bildene, litt lys-justering, kontrast, skjerping og av og til litt cropping. Når dette er ferdig betrakter jeg bildene og sammenligner nøye de som er nesten like, for så å velge ut det beste av hvert enkelt-motiv. Har jeg flere motiver som her hvor det er 5-6 ulike, blir neste valg-omgang og bestemme hvilket av motivene jeg vil bruke - tror nesten jeg har forhåndsbestemt at jeg vil bruke bladet i asfalten som jeg har ganske mange av. Dagens bilde blir altså Dag 5 - 5. oktober. De foregående bildene er disse i kronologisk rekke-følge:
Foto:RandiAa©
Når bildene er redigert, beholder jeg vanligvis bare det redigerte bildet i aller beste kvalitet, det varierer rundt 10MB, noen litt mindre noen langt større. Når jeg fotograferer i RAW format, kommer arbeidsoppgaven med raw-redigering og konvertering først. De bildene blir langt større. Er jeg i tvil om jeg har fått det beste ut av bildet, og hvis det er et ekstra viktig bilde, beholder jeg den ubehandlede original-filen.
Etter å ha redigert dagens fangst litt, ble jeg litt i tvil om hvilket jeg skulle velge som Oktoberfest-bilde 5. Tror jeg lager en Poll jeg, alternativene er:
  1. En høstrufsen Ghislaine de Feligonde
  2. Høstblader i vann
  3. Malus - prydeple i vann
  4. Rødglødene høstblad i vann
  5. Høstblad i asfalten
Og her er bildene i samme rekkefølge:
Bilde 1: En høstrufsen Ghislaine de Feligonde - Foto:RandiAa©
Bilde 2: Høstblader i vann - Foto:RandiAa©
Bilde 3: Malus Prydeple i vann - Foto:RandiAa©
Bilde 4: Rødglødende høstblad i vann - Foto:RandiAa©
Bilde 5: Høstblad i asfalten - Foto:RandiAa©


Etterskrift: For de som måtte kikke inn i denne blogg-posten så er ikke POLL stengt, det er bare å fortsette å stemme, men dagens valg er satt, og bildet som legges inn i Oktober-festen blir etter statistikken Bilde 2 (oppjustert):

Høstblader i vann falt valget knapt på - helt perfekt er det ikke - det skulle vært mer luft rundt kantene, og skarpere fokusering, men med håndholdt kamera i vind blir ikke alltid resultatet 100%:
Dagens vinner-bilde - Bilde 2: Høstblader i vann - Foto:RandiAa©
Takker alle for hjelpen - og velkommen tilbake ved neste Poll.

7 kommentarer:

  1. Masse vakre bilder. Stemte på høstblader i vann. Eneste innsigelse jeg har der, er at tuppen på det største bladet burde vært med i bildet.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar, orchis...fint å bli minnet om slikt, man strever med å få "kantene fri" ja.

    SvarSlett
  3. Jøss, orchis, du har teften du..stemte tidlig på vinnerbildet. Takker.

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig! :) Teft og teft, fru blom... Helst bare flaks. Stemte på det jeg ble sittende å stirre lengst på! :) Ha en fin torsdag.

    SvarSlett
  5. Fin dag og helg til deg også, orchis...du har vel sommer fortsatt.

    SvarSlett
  6. Joda, enda sommer her og forbausende høye temperaturer for årstiden. Savner variasjon i været. Savner regn.

    SvarSlett
  7. Ja, variasjon er viktig. Sol her nå, men det har vært en regn-hagl-skur i dag.

    SvarSlett