torsdag 20. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 20 - Health and Well-being - Helse og Velvære III - Kiwi


Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Fast frokostavslutning har så lenge jeg kan minnes vært frukt av ett eller annet slag. I mange år var bananen den faste følgesvenn, men for et par år siden var det min kost-bevisste datter som hjalp meg til å finne frem til at det var den magesmertene etter frokost kom av...litt allergier har de fleste - det har jeg aldri sluppet unna. Så ble bananen byttet ut med kiwi...og den spises hver dag hele året nå...ja, den er heldigvis tilgjengelig hele året. 
Foto:RandiAa©
Jeg kjøper kurver med den, mest lønnsomt det,..heller noen fra kurven over i en skål som står fremme, og etterfyller etter hvert fra kjøleskapet..da blir de passe myke og modne etter hvert. Deler de i to halvdeler og spiser med en teskje...eller skjærer den i skiver. Spisemoden Kiwi kan godt være litt fast, men den bør gi litt etter for trykk. Skallet bør være rynkefritt og feilfritt, og fargen jevn og flekkfri...den lukter da lett syrlig og friskt. Kiwi-frukten kommer opprinnelig fra Kina og er et stort stikkelsbær - den har blitt kalt Kinesisk stikkelsbær også tidligere. Men den vokser ikke på busk som stikkelsbæret, men på små trær.
Kjenner flere som dyrker de på en lun plass i Norge også, men noen stor produksjon blir det ikke, som denne Kiwi farmen i Oklahoma…se video nedenfor... Flest dyrkere finner man kanskje på New Zealand  der nasjonalfuglen Kiwi har gitt navn til frukten..(eller er det omvendt kanskje). Kiwiens popularitet i Norge kommer vel kanskje først og fremst av den gode holdbarheten; jeg holder meg mest til denne brune-grønne typen, men det finnes flere typer på markedet nå. (Blant annet en med mer gult frukt-kjøtt) Kiwi inneholder faktisk mer kalium enn banan, derfor byttet jeg til denne med god samvittighet. Den inneholder også mye C vit, og i tillegg både A og E. Og enda kommer en del helsebringende mineraler i tillegg. Av annet helse-nyttig har den høyt innhold av fiber. Kikk litt nedover på denne siden og se hvor helsebringende kiwi er, en del oppskrifter finnes også der. Kiwi-skiver er forresten veldig fine som kakepynt. Kiwi-farmen:

Ikke så helsebringende denne soppen akkurat, men man får i hvert fall en "well-being" følelse av å se på den. Det er fortsatt mange av dem i skogbunnen nå senhøstes, men snart kommer nok frost og snø og naturen går sin gang...
Naturdagbok fra året 1906 av Edith Holden s.149
Jeg var ute og fanget opp litt høst i dag også..utenfor fant jeg et vakkert blad med dråper, Anita-nabo sin rosa stol, med en forkommen valmue stikkende opp i år som i fjor, og så var min Sedum Album murale på hjørnet blitt fin i høstfargen sin:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
På senkvelden tok jeg trim-turen min, men hadde kameraet i sekken, så det ble noen stopp for å fange opp oktober-kvelden i nabolaget - kanskje ikke det beste resultatet uten stativ i mørket:
Ikke så mye kveldstrafikk på E6 nordover - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Kveldsstemning ved nye Blussuvoll skole - Foto:RandiAa©
Health and Wellbeing, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
Healthy food KiwiKiwi Healthy foodHealthy food KiwiHealthy food Kiwiand tomatoesAroma therapy essential oilsiHerb Tooth Paste from Kiss my Face iHerb Omega-3-Giant soaps from iHerb and Fiss my FaceGiant soaps from iHerb and Fiss my FaceGiant soaps from iHerb and Fiss my FaceGiant soaps from iHerb and Fiss my FaceReflections Hair care from iHerbBuckwheat granola from iHerb

1 kommentar: