torsdag 13. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 13 - Fin høstdag

Foto:RandiAa©
En fin-fin høstdag - skolene har høstferie. Bra det kommer en strålende dag etter et par regntunge dager da. En vindstille, solfylt høstdag er da vakker, og den gir litt ektra energi og tiltakslyst. Jeg plantet 200 løker, ikke så mange i år, og ikke noe spesielt spennende. Bare litt påfyll på de gamle. Disse ble plantet:
 
Deretter innbød det flotte været til en foto-tur….jeg regnet med å finne noen høst-motivet for Oktoberfesten. Jeg satte kursen mot mot Estenstadmarka. Det ble - 450 bilder. Redusert til disse: (Valgets kvaler igjen.)
Foto:RandiAa©
Fokus avgjorde valget, det ble det grønne bladet med dråper. Her er en liten samling av høstlige bilder - sopp og våte blader på bakken:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Og hva soppen heter og om den er spiselig? Kanskje noen vet det, så kom med et hint. Den grå er muligens en Stilkrøyksopp
Man bør i hvert fall alltid undersøke nøye og være helt sikker før man spiser sopp. Jeg har stort sett bare 4-5 sorter som jeg går etter, og som jeg er 100% sikker på.
Overalt på bakken ligger det mange fascinerende blader...de er vakre om de er "falne" også:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Og fuglen var øyensynlig fløyet:
Foto:RandiAa©
Rødkløver (Trifolium pratense) og blåklokker (Campanula rotundifolia) holder fortsatt stand, man blir spesielt glad over å se de sent på høsten:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Og da jeg kom hjem, hadde rosene det fint i solen også:
Winchester Cathedral - Foto:RandiAa©
Ghislaine de Feligonde - Foto:RandiAa©
Da fikk jeg dette forslaget fra Hagegal:
"Sopp nr. 2 er en skrubb,- vanskelig å se fra denne vinkelen om den er brun el. rød, men det ser ut som en rødskrubb. Den er spiselig, men må varmebehandles godt,- i minst ti minutter. Man bør også bare spise unge, faste sopper.
Sopp nr. 4 ser ut som en vorterøyksopp. Spiselig som ung, så lenge kjøttet er hvitt og fast"
Og dette:
"Den første er muligens rimsopp. Men kan ikke si det sikkert da bildene ikke er tatt for å være informative, men dekorative. Veldig fine bilder! Hvis det er rimsopp er den spiselig. Men den kan lett forveksles med gulaktige slørsopper, f.eks moltegul slørsopp. Nr 2 er ganske riktig en skrubb. Fargen på hatten er ikke tydelig, men jeg tror det enten er brunskrubb eller svartskrubb. Alle skrubbsopper er spiselige. Den tredje er nok vorterøyksopp. Sistemann ligner på stubbeskjellsopp. Som er en god matsopp. Men den har en farlig dobbeltgjenger i flatklokkehatten. Det er en sopp som nybegynnere absolutt bør unngå da faren for forveksling er veldig stor."
Skravleforum for hageGale • Se emne - Sopp..sopp..sopp..overalt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar