fredag 16. september 2011

September i hagen - Høstlige nyper - men fortsatt blomstring

Nype av r.alba "Hurdal" - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
En rask foto-runde i hagen i dag da jeg kom hjem fra siste runde hos tannlegen etter sykkel-ulykken min: Jovisst begynner det å bli høst, og nypene er flere enn rosene, men likevel...det blomstrer da faktisk enda. Jeg oppdaget blant annet at Auriklene har begynt å blomstre en ny runde. Vel, ikke så storslagent og vakkert som i vår; men på denne tiden av året skal det ikke så mye til for at man gledes litt ekstra over det:
Foto:RandiAa©
Grått og dunkelt lys, et vind-drag og litt høstlig dusk-regn gjør at foto-forholdene ikke er de helt ideelle....lot meg faktisk friste av en venn i dag også til å dra ut på et par uker til varmere strøk, litt impuls-handling, men jeg har sikkert godt av litt sol og litt sand-vandring og bading senere på høsten.
Fortsatt er Lavendelen vakker (Lavandula Angustofolia Royal Blue) - den har stått og blomstret slik i fem måneder nå:
Foto:RandiAa©
I etterkant la jeg merke til en liten blomster-flue som svirret rundt den - dårlig kvalitets-utsnitt, men den er der.
Foto:RandiAa©
Pelargonium peltatum bør jeg vel kanskje ta inn snart, men den lyser opp fint med fargen sin på en grå høstdag. Jeg har forresten tatt flere stiklinger av den, så er jeg sikker på å ha den til neste år også:
Foto:RandiAa© 
En gang i tiden hadde jeg ganske mange fine, sjeldne pelargonier - listen har jeg her. Og Pelargonia-foreningen har jeg vært med i helt fra starten. Her er forresten et gammelt bilde da vi hadde sommerfest - og like før "Pellis-foreningen" ble startet på alvor:
Vertinnen Tove's mann tar bildet med mitt gamle Ixus kamera
Litt rufsette og medtatt, litt blasse i fargen er de nok....men blomstrer gjør de da fortsatt:
Monarda didyma - Marshall's Pride (den er da "still proud") - Foto:RandiAa©
Eryngium planum - hagestikle - Foto:RandiAa©
Lysimachia punctata - fagerfredløs - Foto:RandiAa©
Chrysanthemum - Foto:RandiAa©
Heliopsis helianthoides - rusoløye - Foto:RandiAa©
Og rosene regner jeg med skal blomstre lenge enda - den hvite er Winchester Cathedral (Austin), den gule knoppen er Frühlingsduft som faktisk kommer med en liten remontering nå. Den rosa er Bonica - i 2006 tok jeg bilde av den i blomst på Julaften:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

Roses -  a set on Flickr - Photo:RandiAa©
El AreanaBonicaBonica  (floribunda-Meilland-1985)Colour ContrastsFrühlingsduftFrühlingsduft
FrühlingsduftFrühlingsduft (r.spinosissima)Frühlingsduft (r.spinosissima)Geschwinds Nordlandsrose 1 (Ungarn-1884)Geschwinds Nordlandsrose-1 (Ungarn 1884)Ghislaine de Féligonde (Turbat-1916-hybr.moschata)
Golden Celebration (Austin)Golden Celebration (Austin, English rose 1992)Golden-Celebration (Austin)Great WesternHanne (hybrid tea)Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)
Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)HurdalsroseHurdalsrose hyphenL.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin-1988)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar