mandag 6. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 6 - Sommerblomster - Sommerlig Petunia Surfinia - Lag dine nye

Foto:RandiAa©
Sommerblomster, eller annuals på engelsk, er planter som vanligvis er ettårige, mens stauder, perennials, er planter som kommer igjen år etter år.
Surfinia kan egentlig gjenblomstre, men det er vanskelig å få det til. Jeg har prøvd å overvintre en plante. Vanligvis betraktes den som sommerblomst (annual), selv om den er delvis staude (perennial). De fleste behandler den som en sommerblomst, eller i det minste tar man frø av de typene man liker, og sår disse på ettervinteren.Her er litt nyttig informasjon.
Har du en fin petunia surfinia, skynd deg å lage flere av den. 
Nå finnes det så mange flotte typer av Surfinia i salg, ulike farger, enkle og fylte, da er det interessant og morsomt å prøve å beholde disse plantene ved å formere dem. Jeg lærte en "oppskrift" på et engelsk hageforum, og deler den gjerne med andre.
Å lage nye Surfiniaplanter:
Om man ønsker å forlenge gleden over en vakker Surfiniatype, kan man gjøre dette ved å lage nye planter av morplanten. Bruk noen friske ikke for lange side-skudd på Surfiniaen din. Hvis de taes litt tidlig på våren, rekker de å blomstre samme sommer. (Jeg har allerede tatt noen av min).
Disse sideskuddene må tas av helt inne ved hovedstilken på mor-planten. Ta så av de nederste bladene på stiklingen. Putt stiklingene i en potte med god pottejord med litt sand i, stikk forholdsvis dype hull, 4-5 cm, og sett stiklingen (fri for blader nederst) i hullene. Jeg setter en klar plastpose "luftig" over, stikk små hull i den så det ikke blir for tett. Sett potten lyst og litt varmt, gjerne i en lys vinduskarm, men unngå stekende sol. Etter to-tre uker har de rotet seg. Da kan man plante hver ny-plante i separate potter. Prøv det, det er morsomt!

Foto:RandiAa©
Her sitter den lille blomsterpiken min midt i det søte ugresset som jeg ikke har hatt hjerte til å luke bort alt av enda.. Ikke rart denne Engforglemmegeien, Myosotis scorpioides (syn. Myosotis palustris) er en liten tøffing. Den er faktisk nasjonalblomsten til Alaska så vidt jeg vet.
Edith Holden i sin Naturdagbok fra 1906 har også en søt tegning av den (s.84):
En av mine absolutt favoritter blant sommerblomstene er Cosmos, (pyntekorg). Den har vakre farger i rosa, hvit, lilla, rødt og flere, dessuten blomstrer den fra mai og inn i frosten, uopphørlig. Den er veldig lett å så. Jeg driver ikke så mye med "frøing" og såing; men akkurat denne har jeg sådd mange år. Ikke i år, men nabo-venninne Marit har sådd og hun er alltid så flink til å dele med andre; hun kom på døren med en stor boks med småplanter som jeg satte ut med en gang. Jeg skal ta flere bilder av den etter hvert. Her er et midlertidig bilde jeg tok i dag, (ikke særlig godt, det var sterk vind) mens jeg venter på flere farger som skal dukke opp:
Foto:RandiAa©
Det finnes utrolig mye fint å velge i om man vil så denne, her er noen eksempler:

I senere år er det kommet veldig mange lettstelte Spanske margeritter på markedet. Latinsk navn er Osteospermum hybrid. Det er en enkel sommerblomst som egner seg godt i potter. Jeg har flere av denne. Her er en av mine med en høyst vanlig farge:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar