mandag 13. juni 2011

Junifest på Akam Fotoforum - Del 13 - Blomstring i glasshuset og utenfor

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Ptilotus exaltatus (silkehale) er en noe eksotisk plante man kan ha i hagen som sommerblomst, men den er nok vant til litt tørrere og varmere klima enn vårt. Derfor bruker jeg den som potteplante i glasshuset. Den er vanlig i Australia, veldig tørke-tålende og liker seg i varmen.
Blomstene er fjærlignende og silkeaktige og den blomstrer kontinuerlig.

Utenfor glasshuset har rosene begynt å blomstre. En av de tidligste er den vakre, lille Poppius. Navnet passer den fortreffelig. Rosen en hybrid Rosa pimpinellifolia, eller en r.stenbergii, en rose som er veldig hardfør og tåler regnet godt. Den fremkom i Sverige ca 1850. Poppius er en kjent svensk slekt, en  var direktør for Landbruksakademien og buskrosen Poppius er tilegnet han. Denne er ikke lett å få tak i, men jeg har en "rosedame" lengre sør i landet som dyrker frem gamle roser, denne har jeg fra "rose"-Gerd fra 1997. Mange av de helt sjeldne og spesielle rosene jeg har hatt opp gjennom årene, kommer fra denne damen.
 

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Rosestorkenebb, Geranium macrorrhizum blomstrer på sitt beste nå, men litt pjusk av regnskurer er det nok blitt:
Foto:RandiAa©
En annen av de sommerlige som tåler regn overraskende bra, er Osteospermum, (spansk margeritt) - jeg har ganske mange av disse i år, her en hvitaktig variant:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Her blir det sannelig tomater også, type Gemini, jeg rister på plantene nå om dagene for å sikre bestøvningen:
Foto:RandiAa©
Til slutt må jeg ha med et lite "close-up-spøkelse" igjen, fra en begonias indre gemakker denne gangen - man får litt assosiasjoner til en hjerne kanskje, formen i hvert fall, om ikke den lysende orange fargen:
Foto:RandiAa©
Informasjon: Junifest på Akam foto-forum 
Min Junifest på Forumet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar