søndag 8. mai 2011

Randi's Activities | RunKeeper - Bratsberg og Leirfossene

Randi's Activities | RunKeeper
Søndags-kveldsturen gikk mot Bratsberg og Leirfossene. Det ble en varm kveldstur. Heldigvis var det så sent på dagen at det var lite trafikk. Der sykkelveien gikk nært ned til elven, var det spesielt idyllisk. Jeg endte opp i Fossegrenda og Nidarvoll, da tok jeg sykkel-løypa merket Nardo først og deretter Moholt. Jeg tok med en liten ekstra sløyfe mot Fortunlia før jeg avsluttet turen. Jeg må nok ta denne sløyfen om igjen med kamera i sekken - jeg passerte mange idylliske steder.
Men jeg har noen bilder som er tatt i en del av løypen omtrent på samme tid i fjor. Det er fra Nedre Leirfoss. Denne delen av turen min:
Nedre Leirfoss - Nidelven
Nidelven ved Nedre Leirfoss - Foto:RandiAa©
Nidelven ved Nedre Leirfoss - Foto:RandiAa©
Nidelven ved Nedre Leirfoss - Foto:RandiAa©
Nidelven ved Nedre Leirfoss - Foto:RandiAa©
Og rundt husene fortsetter våren med mai-blomstring.  Den siste av mine "veiser" har begynt å blomstre nå: Anemone ranuncloides - gulveisen. Den kan ligne litt på hvitveis, men det er en egen art; litt forskjellige blader fra hvitveisen har den, dessuten har gulveisen ofte to blomster på stengelen mens hvitveisen bare har en. Den finnes vill i naturen, men er også ofte plantet som hageplante. Jeg fikk min av en gavmild hagevenninne i 2003, og den var med da jeg flyttet fra den forrige hagen min i 2005:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Nå er tiden inne til å holde et øye med "slemme dyr", insektene som knasker i seg av vårens godsaker. Jeg oppdaget en lilje-bille på Fritillaria meleagris (ruteliljene) i dag, jeg knertet den uten å tenke på å ta bilde av det lakk-røde udyret. Og andre biller har vært og forsynt seg av de vakre blå symrene (Anemone Atrocaerulea).
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Tulipa humilis 'Tête-à-Tête' - Foto:RandiAa©
Tulipa humilis 'Odalisque' - Foto:RandiAa©
Epimedium rubra (rød Bispelue) - Foto:RandiAa©
Corydalis ornata og Omphalodes verna - Foto:RandiAa©

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar