fredag 8. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 8

Foto:RandiA©
St.Michael og dragen - vakkert middelalder-relieff
Foto:RandiA©
Dette vakre relieff-lignende kunstverket (øverste bildet) har jeg hatt på veggen i flere ti-år. Jeg visste det var en kopi av noe gammelt, men ble ikke helt klar over det før vi hadde Photo-Walk lørdag 4.april og endte opp ved Nidarosdomen. Jeg tok bilde av Nordre inngangs-parti med dekorasjonene over og oppdaget mitt "relieff" der; en marmorplate i langt større utforming. Jeg trodde kanskje det var billedhogger og kunstner Kristoffer Leirdal som var opphavsmannen til dette også slik som med St.Michael statuen på Vestfronten.
Etter litt konferanse med Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider fikk jeg klarlagt at dette stammet fra middelalderkirken.(12-1300-tallet)

 Erkeengelen Mikael har  vært forbundet med dommedag. Som en slags beskyttelse ble mange av de tidlige middelalderkirker i Norge viet St.Michael. I den katolske kirkes rangordning når det gjelder helgener kom Michael på andre-plass etter jomfru Maria, høyere på rangstigen enn profeter, patriarker, apostler og martyrer. Michael er ingen "ekte helgen" for han er en engel, men han dyrkes som helgenene. Navnet betyr:Hvem er Gud?. 29.september er hans "festdag". Han er kirkens skytshelgen, han nevnes i Johannes Åpenbaring kap.12: Og det ble en strid i Himmelen. Michael og hans engler tok til å stride med dragen. I kunsten har St. Michael vært  flittig brukt som motiv ( malerier, relieffer, statuer osv.)  Han blir ofte fremstilt i rustning med spyd og skjold for hånden og med englevinger. Han kjemper mot en drage, en demon, eller de onde krefter, Djevelen. Festdagen for Michael faller sammen med innhøstings-festen, så han gikk rett inn  som erstatter for Odin-kulten.
Michaels-kulten ser man i mange sammenhenger rundt om i verden. En kjent folkesang fra afro-amerikansk kultur synger vel om den samme engelen Michael som skal ta i mot de døde sjelene: Michael row your boat ashore -halleluja….etc.

Tilbake til Nidarosdomen:her er det to kjente utforminger av Michael og dragen: Marmor-relieffet som jeg har en forminsket kopi av. Min kopi fant jeg ut ble laget av Torgeir Flekk Suul (1921-2006) som var arkitekt og byggeleder ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider  fra 1964 til 1988. Den andre Michael er kunstneren Kristoffer Leirdals statue  montert på toppen av det ene spiret på Vestfronten.  En liten kuriositet med den statuen som han modellerte i 1965, ser man nærmere på ansiktet kan man kjenne igjen trekkene til pop-artisten Bob Dylan; og ganske riktig, Kristoffer Leirdal (1915-2010) innrømmet det i 2001…inspirasjonen kom fra Bob Dylan, hans protestsanger og demonstrasjonene mot Vietnam-krigen på den tiden.


Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 9

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar