torsdag 28. april 2011

Aprilfest på Akam Fotoforum - Del 28

Foto:RandiAa©
Anemone atrocaerulea - Foto:RandiAa©
Nå blomstrer også småsymren, den rakk å være med i Aprilfesten i år også. Det var vanskelig å fotografere den i dag, for det var sol og mye vind. Jeg måtte bruke High-speed continuous shooting.
Anemone Atrocaerulea, Anemone blanda er i nær nær slekt med både hvitveis og soleie. (Soleiefamilien - Ranunculaceae) Norsk navn er småsymre. Jeg har hatt den i mange år, men dessverre var det noen år jeg luket den bort tidlig på våren da bladene kom, for de lignet så veldig på soleie. Men nå står den på en lurere plass, og jeg er like forventningsfull hver vår til blomsten skal åpne seg. Den kommer også tidlig på våren, men litt senere enn blåveisen.
I skogsområder på Balkan vokser den vilt, men i Norge bare som foredlet hagevekst.
Et par close-up ble det tid til også, begge i sterk vind så det ble ikke den beste kvaliteten. Det første er fra Jeffersonia dubia, den andre fra en crocus:
Jeffersonia dubia - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©

Den hvite Sanguinaria Canadensis (blodrot) har åpnet seg, Aurikkelknoppene står bristeferdige, og Helleborus orientalis Pink Lady bare fortsetter sin vakre blomstring:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Helleborus orientalis - Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Aprilfesten på Akam Fotoforum - info
Min Aprilfest-tråd

Fortsetter Aprilfest Del 29

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar